خاستگاه و فواید خاص گیاه زعفران

زعفران  (Crocus sativus) گیاهی است چند ساله و پاییزی که در طبیعت ناشناخته است. این یک شکل تری پلوئید استریل است.

که احتمالاً از C. cartwrightianus با گل های پاییزی مدیترانه شرقی است که در کرت یا آسیای مرکزی منشأ گرفته است.

به طور عمده به عنوان رنگ برای مواد غذایی استفاده می شود، با طعم تلخ و رایحه ای شبیه یونجه مشخص می شود. به دلیل وجود پیروکروسین و سافرانال.

همچنین حاوی ترکیبات آپوکاروتنوئیدی است که به غذا رنگ زرد نارنجی می دهد این ویژگی‌ها باعث می‌شود که زعفران ممتاز قائنات به ماده‌ای مورد توجه در بسیاری از غذاها در سراسر جهان تبدیل شود.

همچنین گفته می‌شود که زعفران به‌عنوان گیاه دارویی از ارزش بالایی برخوردار است، به‌طور سنتی برای مقابله با سرطان، خلق‌وخوی افسردگی، اختلالات قاعدگی، بیماری‌های کبدی و درد استفاده می‌شود.

امروزه زعفران گلستان از مدیترانه غربی (اسپانیا) از طریق ایران تا هند، تبت و چین کشت می شود. کشت های جدید در استرالیا، مکزیک، آرژانتین و نیوزلند ایجاد شده است.

اسپانیا و ایران بزرگترین تولیدکنندگان هستند که در مجموع بیش از 80 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهند که تقریباً 205 تن در سال است.

سیاست مشترک کشاورزی جدید اتحادیه اروپا (CAP)، همراه با افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات طبیعی با کیفیت بالا، پس از یک دوره طولانی کاهش تدریجی و رها شدن تولید سنتی اروپایی، منجر به تجدید حیات در فرهنگ زعفران شده است.

در سال 2003 تنها 3378 کیلوگرم زعفران گلخانه ای به ارزش تقریبی 4 میلیون یورو در اسپانیا تولید شد.کاشت بنه کار دشواری است که یکی یکی با دست کاشته می شود.

پس از یک دوره خواب در تابستان، بنه ها در اوایل پاییز جوانه می زنند و شروع به رشد کرده و گل ها در اواسط پاییز ظاهر می شوند. برداشت گل و حذف کلاله زعفران قائنات مشهد نیز عمدتاً با دست انجام می شود.

طبقه بندی کروکوس به دلیل فقدان خصوصیات متمایز واضح، گستره وسیع زیستگاه ها و ناهمگونی صفات مورفولوژیکی و داده های سیتولوژیکی بسیار پیچیده است.

  • منابع:
    1. Saffron is a monomorphic species as revealed by RAPD, ISSR and microsatellite analyses
  • تبلیغات: 
    1. کابل برق را به جای ماکارانی مصرف کنید
    2. ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود
    3. ظروف یکبار مصرف خود را با سرکه دوباره قابل استفاده کنید
    4. انتشار فیلم عجیبی که موجب گرانی مایع ظرفشویی شد