زنی با خوردن زیتون سیاه روغنی خشکی موهای خود را ازبین برد

استرس اکسیداتیو به عنوان عدم تعادل اجزای متابولیک و رادیکال به نام گونه های واکنش پذیر (کلر، اکسیژن یا نیتروژن) در سطح سلولی تعریف می شود.

زیتون سیاه روغنی پتانسیل عالی خود را برای کاهش موثر استرس اکسیداتیو کبد از طریق تنظیم مسیرهای مختلف نشان داده است  محتوای غنی MUFAs روغن زیتون (محلول اتانول 35% 3 گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به طور مثبت بر پروفایل لیپیدی و پراکسیداسیون میتوکندری های کبدی در خرگوش تأثیر گذاشت.

بدون شک EVOO دارای خواص قابل توجه تقویت کننده سلامتی است که عمدتاً با MUFAs فراوان و محتوای پلی فنولیک آن مرتبط است.

مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون لیپوپروتئین های در گردش را افزایش می دهد که نسبت به پراکسیداسیون حساسیت کمتری دارند.

بنابراین خطر ابتلا به بیماری ها را در بدن انسان کاهش می دهد. به طور مشابه، Berrougui و همکاران. گزارش داد که جریان کلسترول، راهی برای انتقال کلسترول درون سلولی و بهبود لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی بالا در افرادی که روغن زیتون مصرف می کنند، مشاهده می شود.

نشان داد که ترکیب دوکوزاهگزانوئیک اسید و هیدروکسی تیروزول از ایجاد استئاتوز کبد و اختلال عملکرد میتوکندری مرتبط ناشی از رژیم غذایی پرچرب جلوگیری می کند.

اهمیت این پروتکل را به عنوان یک استراتژی درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به شکل های غیر قابل برگشت نشان می دهد.

مکمل های غذایی با روغن زیتون بکر (VOO) در دوز کم یا زیاد در موش ها باعث کاهش قابل توجهی در تری گلیسیرید سرم، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و گلوکز شد.

اما سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را افزایش داد. این اثر مثبت به محتوای بالای MUFAها (مانند اسید اولئیک) نسبت داده شد که اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی موش‌های صحرایی نر آلبینو داشت .

محتوای MUFA در روغن زیتون نقش مهمی در تعدیل آترواسکلروز نشان داد که در نهایت بر پروفایل لیپیدی و پراکسیداسیون در میتوکندری کبدی خرگوش تأثیر گذاشت .